fbpx

#RadioBulaje 3

Wielkie zlodowacenie społeczne, którego właśnie doświadczamy, brutalnie zerwało nici bezliku procesów twórczych, snutych w ramach przeróżnych projektów – artystycznych i nie tylko. Pandemiczne gesty i reakcje twórców, organizatorów i zespołów bywają różne: niektóre dają wyraz frustracji i lęku, w prośbach o pomoc w tym niezwykle ciężkim dla twórczości i kultury czasie; inne starają się złapać w żagle eksperymentatorskiego ducha, z pomocą nowych technologii szukając nowych ścieżek dla przebicia się kiełków swoich działań; jeszcze inne tchną nadzieją i wiarą w siłę wspólnotowości, wspomaganą nowoczesnymi mediami.

Chyba do tych ostatnich należy videłko, które Wam dziś wrzucamy. Jest to piękny przykład unaocznienia przy pomocy złowrogiego pandemicznego kontekstu tego, co w grupie artystycznej istotne i witalne, czego żadna plaga czy zmrożenie społecznego przepływu nie zdusi. Muzyka w filmie to fragment utworu z nowo powstałej płyty, będącej owocem projektu kakofoNIKT & Chór Pogłosy – płyty, której wyjście na rynek zamroził koronawirus. Ten elektryzujący kolektyw od 2018 roku idzie jak burza przez występy i festiwale w Polsce; dotychczas ich największym osiągnięciem jest zdobycie pierwszej nagrody w konkursie Nowa Tradycja – Festiwal Folkowy Polskiego Radia 2019. We współpracy z Polskim Radiem oraz Requiem Records właśnie mieli wypuszczać swój album „Wyraj” – my zaś mieliśmy w planach ich majowy występ na portowym cyplu, aż tu nagle… nastały pandemiczne czasy. Wierzymy, że ten niezwykły koncert jedynie przekładamy i odbędzie się on w OSiR Sulechów OPT Port Cigacice jeszcze w tym roku. „Ciszą trawienną porastam głuche bagno wrzawy…” – słowa tego tekstu, śpiewane przez zamkniętych w swoich ekranach chórzystów i chórzystki, nabierają dziś nowych, niespodziewanych znaczeń i mocy…

Chór Pogłosy spotkał się z zespołem kakofoNIKT w 2018 roku, by dzięki interwencji festiwalu Sonus ex Machina Festival rozpocząć pracę nad wspólnym projektem muzycznym dotyczącym słowiańskości. Członek ścisłej załogi Statku Kultury, nasz pokładowy skryba Michał Joniec/Michauku Joniecko, od 2006 będący zarazem członkiem eksperymentalnej, szalonej grupy kakofoNIKT (w której gra na bębnach, perkusjonaliach, a przede wszystkim na śmieciach, używając m.in. kilkudziesięciu kilogramów złomu), napisał dla chóru teksty, balansujące na granicy prasłowiańskich zaświatów, doświadczeń psychodelicznych i surrealistycznej poezji. Harmoniczne fundamenty utworów, opracowane elektronicznie przez Patryka Lichotę, inspirowane są dokonaniami kompozytorów średniowiecznych i renesansowych – ten szkielet jest punktem wyjścia dla przeróżnych poszukiwań dźwiękowych. Projekt łączy awangardowe doświadczenia kakofoNIKT z klasycznością, a zarazem ludowością Pogłosów, prowadzonych przez charyzmatyczną, otwartą na nieszablonowe działania dyrygentkę Joannę Sykulską/Sykula Asia Sykulska; łączy mitologię słowiańską, ludową rytualność, średniowieczne i renesansowe tradycje chóralne, wglądy botaniczne, historyczne i psychonautyczne w sferę rodzimej flory i mykoflory psychoaktywnej oraz sonorystyczne, eksperymentalne, ale też tradycyjne, ludowe techniki muzyczne.

Do kakofoNIKT (oraz jego współpracy z Chórem Pogłosy) pewnie będziemy wracać – związki Statku Kultury z tym zespołem są silne i wieloletnie: członek kapeli Patryk Lichota (który zmontował również pandemiczne video) wystąpił na naszym pokładzie podczas Pikniku Na Falach Odry 2017 ze swoim audio-laserowym performancem LASERFLESH w 2017 roku; udziela się ponadto jako instruktor filmowy w ramach naszych warsztatów filmu dokumentalnego Laboratorium Rejs; wielokrotnie na pokładzie występował również MichaŁ Joniec, jest on zarazem twórcą organizowanego przez nas festiwalu/pleneru ImproPlener, związanego z improwizacją i eksperymentem w sztuce. będące w składzie dziewczyny Dominika Szelążek i Maja Wąż także występowały czy brały udział w warsztatach podczas takich imprez jak ImproPlener czy Laboratorium Rejs. Z kakofoNIKT związani byli ponadto inni członkowie załogi: Szymon Mizera (wieloletni członek kakofoNIKT), Tomasz Gęstwicki, (VJ i autor grafik, w tym okładki jednej z płyt zespołu) i Jarek Mizera, który nagłaśniał ich pierwszy koncert w podczas Sonus ex Machina w XIX kościele protestanckim w Poznaniu.

W ramach cyklu #RadioBulaje prezentujemy dokonania twórców najróżniejszych dziedzin, którzy w jakiś sposób związali się lub zetknęli na przestrzeni lat ze Statkiem Kultury. 

Skład kolektywu:

kakofoNIKT:
Hubert Wińczyk
Michał Joniec
Patryk Lichota

+muzykantki:
Dominika Szelążek
Malwina Paszek

Chór Pogłosy:
Joanna Sykulska – dyrygentka
Jagoda Nowak
Gosia Kapała
Ola Anioła
Zuzia Bajew
Julia Wiergowska
Justyna Grzesik
Wiktoria Machnicka
Malwina Bleja
Ewa Tracz
Jędrzej Michalski
Dorota Modrzejewska
Konrad Handschuh
Christos Leontis
Oliwia Jóźwiak
Dominika Krzyżańska
Hanna Górnicka Holeczek
Weronika Balcerek
Kornela De Kroust
Kamila Majka
Tycjan Taszarek
Tosia Bajew
Daria Lisiecka
Maja Wąż
Paulina Malanowska Urbaniak
Arkadiusz Kos
Karolina Jujeczka
Joanna Hirsch
Dawid Kajczyk
Malwina Bleja
Tomasz Citak
Maciej Maciej

Radio nadaje

  • #RadioBulaje 7
    Księżyc od wczoraj niesamowity i w tę przepastną noc majową wrzucamy Wam #RadioBulaje z nocną muzą.
  • #RadioBulaje 6
    1 Maja – Święto Pracy. W czasach wielowymiarowego kryzysu pracy brakuje.
  • #RadioBulaje 5
    Podwawelski bajkoczytacz, zawodowy opowiadacz, nałogowy gawędziarz;
  • #RadioBulaje 4
    Cóż, myliła się Irena Santor i nadrzeczne plaże znów są dzikie, kiedy wirus ludzi przegnał.



X